februari 2008

'Adhocratiecultuur past bij de vernieuwingen; het personeel wil dat dus ook'

Van Drumpt, bestuurder Fatima gehandicaptenzorg, en een flinke groep medewerkers vulden de test spontaan in. Van Drumpt: 'De uitkomsten zijn een en al herkenning. Het bevestigt voor mij dat we goed bezig zijn.' De bestuurder zucht een beetje over de hiërarchiecultuur door met name HKZ, herkent de mensgerichte familiecultuur en wordt blij van de adhocratiecultuur. 'Ik wil ook persoonlijk ondernemerschap stimuleren – fijn om de wens van Fatima te zien!' En ook 'opjagen' in de lijn van marktcultuur hoort erbij: 'Kom nou jongens, anders komen we te laat voor de wedstrijd!'

Lees verder...

Veranderingsbereidheid. Zeg nee tegen nee

'Onmogelijk, dat werkt hier toch niet: nee!' Of het wel werkt of niet, hangt af van hoe je het ziet. Welke kleur heeft uw bril? Nee-zeggers kijken door een donkere bril, ja-zeggers door een transparante of soms 'roze bril'.
Greetje van Rees Vellinga, sectormanager bij Riagg Over de IJssel bedacht een simpele interventie toen zij hoorde hoe steeds meer medewerkers elkaar een 'donkere bril' aanpraatten over de samenwerking met een nabije concurrent.
De kleur van de bril, bepaalt wat uw organisatie bereikt.

Lees verder...

Matchen en mismatchen

Hoe je tegen verandering aankijkt, kan liggen aan de 'manier van vergelijken'. In de metaprogramma's onderscheiden we matchen en mismatchen. Ze ergeren zich meestal behoorlijk aan elkaar. 'Wat een zeurpiet!' denkt de matcher. 'Goedgelovig en oppervlakkig', denkt de mismatcher.

Lees verder...