Lerende teams
Hét antwoord op omgaan met voortdurende verandering: een team dat blijft leren. Wat is er nodig voor een 'lerende organisatie' met lerende teams? Hoe pakt u dat aan in uw organisatie of team? En: hoe bevordert u het leren van fouten?
Indicatie
Bij hiërarchische of competitieve teams, bij moeizame samenwerking, na fusie of reorganisatie (veranderingen), bij gebrekkige communicatie, als mensen steeds opnieuw het wiel uitvinden en informatie niet voldoende delen.
Opzet
- Analyse leercompetenties van organisatie (structuur)
- Zelf-analyse van leren in het team (cultuur)
- Eventueel aan te vullen met: cultuurscan
- Fasen in het leerproces
- Leercirkel van Kolb
- Teamleren; hoe doe je dat?
- Randvoorwaarden om leren te bevorderen
- Leerstoornissen en andere obstakels
- De rol van de leidinggevende
- Instrumenten voor leren
- Plan van aanpak
Resultaten
U heeft als leidinggevende een plan voor uw lerende organisatie, toegespitst op uw situatie.
U heeft eventuele blokkades binnen het team in kaart gebracht en weet hoe u kunt interveniëren in uw team.
Duur
Deze module duurt: 2 of 3 dagen (in overleg).
Doelgroep
Leidinggevenden en managers, projectleiders en coördinatoren.